torsdag 4. september 2008

Et lite sukk...

Jeg er kjempetrøtt for tiden.  Du må legge deg tidligere, sier mamma når jeg snakker med henne i telefonen.  Javel, tenker jeg, jeg skal gjøre det i morgen, kan ikke i kveld.  

Når jeg omsider finner en kveld jeg kan legge med tidlig, utnytter jeg den for alt det er verdt.  Sånn som for eksempel i forgårs.  I den deilige senga på rommet mitt er det egentlig ikke vanskelig å sovne, men med en ytterdør tre meter unna som smeller verre enn verst hver gang den går igjen, kan det oppstå hindringer.  Men omsider sovnet jeg ihvertfall, og var akkurat på vei inn i drømmeland, da jeg plutselig blir vekket brått.  Men denne gangen var det ikke ytterdøra, neida.  Det var brannalarmen.  For sikkerhets skyld.  Bokstavelig talt.  

I forrvirring av en blanding av nettopp å ha våknet, og den umenneskelig høye ulingen i alarmen rett over hodet mitt, lette jeg febrilsk etter hettegenseren min, fant den til slutt, tredde den over hodet, full fart i slippersene, ut på gangen, ut den forhatte ytterdøra, ut i natten, ut i regnet.  Det luktet faktisk litt røyk...  (Noe som senere skulle vise seg å komme av en luring som stod rett utenfor og røykte sekunder tidligere.)  Jeg fulgte strømmen mot plassen utenfor hovedbygget.  Etter noen kalde sekunder sier en av stipendiatene: Applaus for Thomas som har dusjet!  

Vi kunne gå inn igjen.

I går kveld fikk jeg ikke sove.  Det kan ha noe med at jeg hadde drukket litt for mye kaffi. Jeg lå og tenkte på alt mulig, var litt sint av diverse grunner, og sulten.  Jeg tenkte på at jeg hadde lyst på makaroni.  Jeg tenkte på at jeg ville bruke Sibelius, men det har skjedd et eller annet som gjør at ingen filer kan lagres, så da er det liksom ingen vits.  Jeg tenkte på dagen, på gårsdagen og på utfordringene som hadde møtt meg.  Småpratet litt med Gud, og prøvde å innse at det er han som skal ha kontroll, ikke jeg.  

Etter langt om lenge sovnet jeg.  Omtrent halv to.

I kveld burde jeg lagt meg tidlig.  Kan ikke.  Vi skal ha filmkveld, med påfølgende Damaris-seminar i morgen.  

(Gjesp)

2 kommentarer:

Kristin sa...

nam , makaroni<3
Eg og har litt problemer med å legga meg tidlig. E litt rart at eg e trøttare om dagane nå som eg legge meg 11 og står opp 7, enn eg va i fjor når eg la meg 1 og sto opp 05:15.. men jaja ;)

Ingvild Søndenå sa...

0515! Det e så tidlig det...