søndag 6. juli 2008

Absolutt det eneste

Jeg liker mye musikk.  Men noe av det aller fineste jeg vet er salmer.  Gamle salmer.  Fine melodier.  Absolutt bra tekster.   

Du kjenner sikert til det.  Hvis noen spør, er det vanskelig å svare på hva som er favorittsangen din.  Meg selv intet unntak.   Men en av de beste jeg vet om er uten tvil Jesus det eneste, skrevet av Ole Theodor Moe.  Uansett hvordan jeg snur og vender på ting, kommer jeg alltid frem til samme konklusjon: Jesus er virkelig absolutt det eneste, den eneste.  Teksten får rett og slett med seg alt.   Når jeg synger denne sangen får jeg en ubeskrivelig følelse inni meg.  Jeg får liksom et lite glimt av hvor store dimensjner vi faktisk snakker om her.  Og Han er virkelig den eneste, ingen kan noen gang ta hans plass.  Det er liksom det beste med hele greia.  

Jesus det eneste

Jesus, det eneste,
helligste, reneste
navn som på menneskelepper er lagt!
Fylde av herlighet,
fylde av kjærlighet,
fylde av nåde og sannhet og makt!

Motganger møter meg - 
aldri du støter meg
bort fra din hellige, mektige favn.
Mennesker glemmer meg,
Herre, du gjemmer meg
fast ved ditt hjerte og nevner mitt navn.

Herre, du hører meg,
Herre, du fører meg
hvordan og hvorhen det tjener meg best!
Gi meg å bøye meg,
lær meg å føye meg
etter din vilje mens her jeg er gjest!

Du er den eneste,
helligste, reneste,
gi meg ditt rene og hellige sinn!
Frels meg av snarene,
fri meg fra farene,
ta meg til sist i din herlighet inn!


I kveld var jeg på ungdomsgudstjenesten G19 i Aksdal kirke.  Veldig bra arrangement! Kunne rett og slett ikke hatt en bedre avslutning enn med nettopp Jesus det eneste.

Ingen kommentarer: