søndag 13. juli 2008

Malaïka!

...betyr "engler" på en rekke afrikanske språk.


I anledning GF (Generalforsamling) som har vært i Bergen denne uka, har NMS invitert koret Malaïka fra Ngoundéré i Kamreun til Norge.  I tillegg til GF tar de rett og slett en aldri så liten Norgesturne når de først er her.  Siden de skal synge i Vår Frelsers kirke på tirsdag, er de nå i Haugesund, og en av vertsfamiliene er ingen andre enn familien Søndenå!  


Kl. 1930 presis kom bussen fra Bergen med 17 afrikanske ungdommer til Norheim.  To av dem, Patrick og Baba, ble med i vår bil hjemover, og skal altså bo hos oss til tirsdag.  


Til å begynne med virket de ganske beskjedne.  Sa ikke stort, men smilte og var vennlige.  Så, etter at vi hadde spist, og som alltids både sunget før og etter maten, ville de gjerne synge en takkesang for oss.  (OK, ikke til oss, men for oss liksom, det kunne misforstås det der...) For en musikk og for en rytme det er i disse folka!  "O du som metter" bleknet liksom litt etter deres prestasjon.  Senere har de også demonstrert afrikanske trommer for oss.  Da mamma og pappa kom hjem fra Kamerun i februar i år, hadde de med seg to små trommer, og sammen med Torbjørns trommesett hadde de en aldri så liten innføring i afrikansk tromming for oss.  (Jeg har visst allerede glemt hva Baba kalte de forskjellige rytmene for...  Ojsann...  Men sinnsykt kult var det uansett!!!)


Jeg gleder meg til å bli mer kjent med Patrick og Baba.  Typisk nok skal jeg ha min lengste vakt på jobb i morgen.  1100 - 2000.  Hele dagen, med andre ord.  Kunne det passet bedre?  Jaja, jeg har fri hele tirsdagen, om ikke annet!


Malaïka-(2).web.jpg

(Foto: www.nms.no)


Vi sees på konsert på tirsdag?

Ingen kommentarer: